vrijdag 1 mei 2015

Koken in Italie, Lucca - 1

Een jaar geleden kreeg ik een email van Marjan. Of ik niet een kok kende die voor hun 25 jarig huwelijk een week wilde koken in Toscane. Gek genoeg dacht ik niet aan mijzelf. Althans ik dacht wel aan mijzelf maar zag beren op de weg. Wat als die familie niet leuk is, hoeveel moet ik er in hemelsnaam voor vragen en 25 alleen is best veel.
Lastige vragen want ik wilde ze niet beledigen en ik wilde haar al bijna een lijstje met leuke koks mailen. Gelukkig wachtte ik nog even tot ik een week later bedacht dat ik heel graag wilde maar alleen op de volgende manier: een eigen huis, huurautotje, een vergoeding en een assistent.
Dat mailde ik en er kwam een snelle reply dat ze het allemaal prima vonden. En daar zat ik dus een week op te wikken en te wegen....
Dus afgelopen week met assistent  collega kok/vinoloog Martijn van Eetwijn naar Toscane getogen om een week lang elke avond 4 gangen menu's te koken. Met wijnen uit het schap van de Carrefour: een selectie Italiaanse wijn die ik bij geen Nederlandse slijter ooit eerder zag.
Op de eerste avond voor de gasten kwamen zochten we Marjan en Fokko op in hun villa en zochten we de huiswijn uit.  
Vervolgens keken we elke avond voor passende wijnen. Luilekkerland perikelen.








Huiswijnen

Wit, Mantellassi Maremma Bianco 2014 (Trebbiano, Sauvignon en Vermentino)

Rood,  Chianti Classico 2014 (Sangiovese). Ook geproefd maar niet gekozen Vernaccia di

San Gimignano, Vermentino, Morellino di Scansano en Rosso di Montepulciano.

Mousserende wijnen

 Prosecco Asolo Treviso – Veneto (op Maandag)

 Bracchetto de Acqui uit Piemonte -  Zoete rode mousserende wijn bij aardbei

dessert

 Pignoletto mousserende uit Emilia, als aperitief maar ook door de (aardbei)

scropinno (daar ga je van dansen)

Wit

 Patria Etna Bianco van Sicilie (druiven Caricante en Catarratto) bij de vissoep

 Valle Isarco Gruner Veltliner uit Alto Adige (oosterijkse witte druiven uit noord

Italie) bij de carpaccio van zwaardvis

 Pinot Grigio uit Collio Friuli

 Falanghina uit Campanie (lokale druif uit Zuiden)

 Arneis de Roero uit Piemonte

 Pigato wit uit Ligurie (laatste avond diner)

 Gavi uit Piemonte (100% Cortese ) laatste avond diner

 Rapitala uit Alcamo / Sicilie laatste avond diner

Rood

 Rosso de Montalcino (Sangiovese uit Montalcino Toscane, kleine Brunello)

 Vino Nobile di Montepulciano (Sangiovese uit Montepulciano Toscane) bij de

Bistecca op maandag

 Lagrein uit Alto Adige (fris rood bij de saltimbocca)

 Lacryma Christi del Vesuvio wijnhuis Mastroberardino (druif is piedirosso) als

toegift op de visavond, wijn uit Campania,flanken vd Vusuvio)

 Barbaresco van de druif Nebbiolo, kleine Barolo, bij de Ossobucco laatse avond.

En verder;

Van het Wijnhuis in Montecarlo Fattoria del Teso  (bezoek op donderdag)

 Montecarlo Bianco (sauvignon, trebbiano, semillon en Pinot Bianco) bij de pasta

Vongole

 Vermentino del Teso bij de lunch na de workshop

 Anfidiamante rosso bij de Lunch (Sangiovese, Syrah, Merlot en Petit Verdot.)

 Montecarlo Vinsanto DOC (Trebbiano ingedroogd en lang gerijpt bij de Suppa

Inglese).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten